Page content

Zijn er ook asociale media dan?

Zijn er ook asociale media dan?

Zoals de titel doet vermoeden vind ik ‘social media’ maar een vreemde term. Niemand zal immers ontkennen dat het er op social media regelmatig asociaal aan toegaat, dus hoezo ‘social’? En ‘media’ associeer ik in eerste instantie met journalistieke media zoals kranten of televisie en anders met media als vinyl of een diskette.

Nee, als het om platformen als Facebook, Twitter en LinkedIn gaat – om er maar een paar te noemen – dan dekt social media de lading niet. Ik zou het liever communicatie of marketing kanalen noemen, maar dat is weer te algemeen en bovendien heb ik niet de illusie dat de wereld deze suggestie plotseling zal overnemen.

marketing

Marketing kent een eeuwenlange historie (mooie infographic) en niet voor niets zit het woord ‘markt’ erin opgesloten. Met een markt ga je communiceren, of dat nu een fysieke markt in het centrum van de stad is of een digitale markt. Je wilt immers gezien, gelezen en/of gehoord worden. En hoewel er veel definities van het begrip ‘marketing’ bestaan, is marketing zonder communicatie kanalen een vrij zinloze bezigheid.

Die communicatie kanalen kennen ieder hun eigen spelregels. Bij een mailing kun je een antwoordformulier toevoegen, iets wat onmogelijk is bij een radio commercial. Een conversatie op Twitter kent een totaal andere dynamiek dan een gesprek met het promotiemeisje bij de plaatselijke supermarkt. En een blog als deze heeft een andere impact dan wanneer ik dezelfde tekst op Facebook onder mijn vrienden zou verspreiden.

Kortom, in essentie is social media een verzamelnaam van relatief nieuwe communicatie kanalen waarvan de spelregels nog volop in beweging zijn. Daar kunnen we heel erg ingewikkeld over doen, maar het is uiteindelijk geen ander spel dan dat van de marktkoopman honderden jaren geleden.

schilderij-Mesmer-Boekenstal

Hij maakt een vriendelijk praatje met zijn klanten, geeft ze complimentjes en als het even rustig is, brengt hij op luide toon zijn waren onder de aandacht. Hij geeft een verse aardbei weg aan het dochtertje van een passerende moeder, in de hoop de moeder te verleiden tot aankoop van een hele doos. Een jongen die een appel probeert te jatten krijgt een draai om zijn oren. De herbergier komt klagen over een paar rotte uien die hij die ochtend gekocht heeft en de koopman compenseert hem met een volle zak nieuwe. En aan het einde van de dag komen de 2-voor-de-prijs-van-1 aanbiedingen: “wie maakt me los?!” De koopman past dus zijn gedrag aan, al naar gelang de situatie of het tijdstip daarom vraagt. En met het inzetten van social media is het niet anders, want als de marktkoopman de hele dag stil en onbeweeglijk achter zijn kraam blijft zitten, dan heeft hij aan het einde van de dag nauwelijks iets verdiend.

not listening

Tenslotte, als je als bedrijf een klagende klant aan de spreekwoordelijke Twitter balie laat wachten, dan is het uiteindelijke antwoord op de vraag uit de titel: ja, helaas zijn er dus ook asociale media.

Comment Section

0 reacties op “Zijn er ook asociale media dan?

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: