Page content

Waarom Twitter niet dood is

Waarom Twitter niet dood is

Twitter heeft het moeilijk, daar kan geen misverstand over bestaan. Sinds april dit jaar is de koers gehalveerd en voor een beursgenoteerd bedrijf is dat natuurlijk ernstig.

Koers Twitter

De afgelopen tijd is er dan ook veel over de problemen van Twitter geschreven. Dat de toekomst van Twitter op het spel staat. Sommigen gaan zelfs al zover om Twitter dood te verklaren. Voorbeelden hier en hier. Maar is dat wel zo?

Kritiek op Twitter

De kritiek op Twitter spitst zich toe op 4 problemen:

  1. Twitter laat onvoldoende groei zien in termen van aantallen gebruikers, omzet en winst;
  2. Er zijn twijfels over het verdienmodel;
  3. Twitter is te ingewikkeld;
  4. Het platform is niet innovatief genoeg.

Problemen 1 en 2 hebben in elk geval deels met elkaar te maken en voor een beursgenoteerd bedrijf zijn stagnatie van omzet en winst een probleem. Punt.

Twitter groei

Bij punt 2 kun je de vraag stellen waarom Facebook vorig jaar 14 miljard dollar betaalde voor WhatsApp, ook een platform met een problematisch verdienmodel, echter het verschil met Twitter is dat het aantal gebruikers van WhatsApp nog steeds groeit.

Dat Twitter te ingewikkeld zou zijn, daar ben ik het in elk geval niet mee eens. Naar mijn mening is Facebook bijvoorbeeld veel ingewikkelder. Wie het concept van SMS'en snapt kun je in een paar minuten de kern van Twitter uitleggen.

Tenslotte het gebrek aan innovativiteit. Ze werken er in elk geval wel aan. Recent is de poll functionaliteit toegevoegd (zie ook mijn blog over de Nationale Twitter Peiling). En niet te vergeten het hartje als vervanger voor het sterretje om berichten te 'liken'. Daar ben ik overigens niet zo gelukkig mee, omdat ik die functionaliteit meestal gebruik om berichten te onthouden, vaak omdat er gelinkt wordt naar een artikel wat ik op een later moment wil lezen. Je kunt dus geen onderscheid maken tussen 'onthouden' en 'liken' en dat is een gemiste kans.

Soorten gebruikers

Maar laten we ook eens kijken naar de verschillende soorten gebruikers op Twitter. Ik onderscheid er vijf:

Ten eerste de media in de breedste zin van het woord. Alle zichzelf respecterende media zitten op Twitter, van persbureau's als Reuters tot de journalist van het plaatselijke suffertje. Twitter is als het ware de vervanger voor de telex. Wist je trouwens dat KPN pas in 2007 de stekker eruit getrokken heeft? Twitter is de meest actuele - hoewel niet altijd de meest betrouwbare - nieuwsbron die er is. De recente aanslagen in Parijs hebben dat nog eens ondubbelzinnig aangetoond. Een alternatief platform voor de media zie ik zo snel niet ontstaan, sterker nog, ik denk dat Twitter voor de media een belangrijke levensader is geworden.

Ten tweede (grotere) bedrijven en multinationals. Ze zitten op Twitter om zich ook via dat platform te profileren. Bovendien gebruiken ze Twitter vaak als communicatiekanaal voor hun klantenservice, iets wat ik toejuich, want contact via Twitter is vaak veel efficiënter dan via een callcenter waar je om te beginnen eerst 10 minuten in de wacht hangt. Of Twitter een interessant platform blijft voor (kleinere) bedrijven waag ik te betwijfelen. Voor profilering alleen zijn (of worden) andere platformen wellicht interessanter.

Ten derde de politiek en andere maatschappelijk betrokken partijen. Ze gebruiken Twitter om hun standpunten (in soundbites) te verwoorden en te verdedigen, of om door te linken naar andere media.

Ten vierde de liefhebbers, mensen die twitteren omdat ze dat leuk vinden, mijzelf incluis. Omdat ze een mening hebben die ze graag wereldkundig maken en/of omdat ze graag in discussie gaan. Bovendien kun je met 'de hele wereld' een conversatie proberen aan te gaan.

Vanwege de eenvoud en snelheid van het platform denk ik dat Twitter voor de politiek en de liefhebbers voorlopig een blijvertje is.

Tenslotte de luisteraars, mensen die zelden zelf iets tweeten, maar wel luisteren naar wat de media, bedrijven, de politiek en de liefhebbers te vertellen hebben. Deze groep is groot en mag daarom niet onderschat worden. Ik durf hier zelfs de stelling aan dat iedereen met een bovengemiddelde interesse in wat er in de wereld gebeurt op Twitter zit of mettertijd op Twitter komt, zelfs de jongere generaties die Twitter nu nog links laten liggen.

Samengevat is Twitter een bedrijf dat op de beurs weliswaar problemen heeft en die moeten ze ook oplossen, maar tegelijkertijd is Twitter een platform geworden waarvoor er voor veel soorten gebruikers geen alternatief is. En mocht zich een alternatief platform aandienen dan weet ik één ding zeker: je leest er als eerste over op Twitter!

Comment Section

0 reacties op “Waarom Twitter niet dood is

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: