Page content

REVIEW: The VR Cinema

REVIEW: The VR Cinema

Twee weken geleden opende 's werelds eerste Virtual Reality Bioscoop in Amsterdam haar deuren. Experts waren het er al langer over eens dat 2016 het jaar zou worden dat VR gaat doorbreken en alle tekenen wijzen erop dat dat inderdaad het geval is. Binnenkort verschijnen de Oculus Rift van Facebook en de Vive van HTC, beide serieuze VR platformen. Maar ook simpele 3D-brillen nemen een vlucht zoals Google's Cardboard en zelfs bij een Happy Meal van McDonalds krijg je een 3D-bril. Kortom, virtual reality is hot!

The VR Cinema

Alle reden dus om een middag naar Amsterdam af te reizen voor een bezoek aan The VR Cinema. Wat voor binnenkomst al opvalt zijn de draaistoelen, vol in het zicht van voorbijgangers op de Oosterdokskade. Dat hebben ze slim gedaan, want een zaal vol draaiende mensen met een opvallende bril en koptelefoon wekt nieuwsgierigheid, zeker in een toeristische stad als Amsterdam.

Eenmaal binnen worden we vriendelijk ontvangen en worden de eerder bestelde tickets gecontroleerd. Tenzij je om de hoek woont kun je tickets beter reserveren, dan ben je verzekerd van een plek. Naast de ruimte met de draaistoelen zijn er een bar en een zithoek. Het ziet er allemaal verzorgd uit en het (jonge) personeel is deskundig en vriendelijk.

De hardware

De bril bestaat uit de combinatie van een Samsung Galaxy S6 telefoon en een Samsung Gear VR bril. De koptelefoon is een Sennheiser HD 201. Bril en koptelefoon voelen licht aan en zitten comfortabeler dan ik me voorgesteld had. Via een wieltje aan de bovenkant van de bril kan de scherpte ingesteld worden en aan de zijkant bevindt zich de volume regeling. De bedrading tussen bril en koptelefoon is vrij lang, maar zit niet in de weg. De stoelen tenslotte staan ruim genoeg uit elkaar zodat je kunt ronddraaien zonder je buren in de weg te zitten.

VR-bril close

Samsung Gear VR close-up

VR-bril

Samsung Gear VR

De ervaring

In iets meer dan een half uur worden enkele korte films getoond. Wij zagen een paar animaties, een film over een gezin in de Gaza strook en tenslotte 'In your face', naar een verhaal van Ronald Giphart met in de hoofdrollen Hadewych Minis en Tibor Lukács.

Het eerste dat opvalt is dat je als het ware middenin de film zit. Links, rechts, voor, achter, boven en onder, je kunt alles zien. Haast ongemerkt zit je al snel in je stoel te draaien en beweeg je je hoofd alle kanten op om er vervolgens achter te komen dat de ene film of scene zich meer leent voor een 360 graden ervaring dan andere. Op de Gaza strook bijvoorbeeld voegde het echt iets toe. Ik vond het indrukwekkend om overal om me heen kapot geschoten gebouwen te zien. Bij 'In your face' daarentegen is het leuk om het binnenplaatsje aan een grondig onderzoek te onderwerpen, maar het voegt niet zoveel toe aangezien de scene waar het om draait zich op slechts één plek afspeelt. Ik vraag me dan ook af of 360 graden films traditionele films gaan verdringen, nog afgezien van de uitdaging dat dergelijke scènes in één shot opgenomen moeten worden, maar dat terzijde.

Wat ook opvalt is de individuele ervaring. In tegenstelling tot een reguliere bioscoop kijk je niet samen, maar in je eentje. Je zit als het ware 'opgesloten' in je eigen cocon.

De scherpte van het beeld viel wat tegen, zeker in vergelijking met HD en dat zijn we vandaag de dag toch gewend. Het is alsof je naar een ouderwetse televisie kijkt zonder bril of lenzen. Op dit vlak valt er de komende jaren nog een wereld te winnen. Het geluid daarentegen was dik in orde.

Samenvattend vond ik de ervaring vooral leerzaam, maar niet overdreven spectaculair. Ik heb een (veel) beter beeld gekregen van wat er mogelijk is en wat ons de komende jaren staat te wachten en ik voorspel dat dát wel spectaculair zal zijn! Kortom, The VR Cinema is zeker een bezoekje waard.

De komende jaren

Virtual Reality staat nog in de kinderschoenen en de stand van zaken vandaag de dag kan misschien het beste vergeleken worden met de introductie van de televisie in de jaren '50 of toen het internet beschikbaar kwam voor de massa in de jaren '90. Duurde het met televisie en internet in iets mindere mate nog decennia voordat het gemeengoed werd, vandaag de dag worden 'game changing' technologieën veel sneller geadopteerd. De eerste echte smartphone, de iPhone, kwam pas in 2007 op de markt en is in minder dan 10 jaar een onmisbaar onderdeel van ons leven geworden, nog afgezien van de duizelingwekkende doorontwikkeling van het apparaat in die periode.

Met de binnenkort te verschijnen Oculus Rift en Vive (vergelijking) komt VR beschikbaar voor de early adopters. De prijzen zijn stevig en je hebt er ook een bakbeest van een pc bij nodig. Maar deze platformen bieden dan ook (veel) meer dan slechts kijken naar een 360 graden video, aangezien ze geleverd zullen worden met controllers en daardoor bij uitstek geschikt zijn voor games. De games industrie zal dan ook de aanjager zijn voor VR, een markt met een geschatte waarde van 30 miljard dollar in 2020 (bron: Digi-Capital).

Er staat ons nog veel moois te wachten!