Page content

MKB en social media - het is ook gewoon een kwestie van doen!

MKB en social media - het is ook gewoon een kwestie van doen!

Ik heb er hard over nagedacht, maar ik kan geen enkele reden verzinnen waarom niet elke organisatie, actief in welke branche dan ook, groot of klein, overheid of bedrijfsleven, multinational of bakker om de hoek, nee ik kan geen reden bedenken waarom niet elke organisatie minstens op Facebook zit.

Want waarom doen organisaties aan marketing, reclame en public relations? Omdat ze de buitenwereld willen laten weten dat ze bestaan en welke producten of diensten ze te bieden hebben. Als je niet aan marketing en reclame doet, hoe word je dan gevonden? En zoeken vandaag de dag? Juist ja, digitaal.

Social media is geen hype of trend

Social media is geen hype of trend. Social media is een verzamelnaam van digitale netwerken met als doel: communiceren. Of ik nu mijn vakantiefoto's met jullie deel, of vanuit mijn bedrijf trots vertel over de oplevering van een project of het binnenhalen van een nieuwe klant, het blijft communiceren, al kan het doel natuurlijk wel verschillend zijn. Met 9,6 miljoen gebruikers in Nederland kan geen enkele organisatie zich naar mijn mening veroorloven om niet actief te zijn op Facebook, net zo min als ze zich niet kunnen veroorloven om niet bereikbaar te zijn per telefoon of email of geen website te hebben.

Als je een product of dienst wilt slijten, dan moet je daar zijn waar je klanten zijn. Wel, beste MKB ondernemer, ze komen niet spontaan naar jouw website, maar ze zitten in ieder geval wel op Facebook. Afhankelijk van jouw doelgroep zitten ze misschien ook op andere social media, maar Facebook is een no-brainer.

facebook

Door alles wat er in traditionele media en op internet over social media geschreven wordt is het niet verwonderlijk dat sommige ondernemers door de bomen het bos niet meer zien en huiverig worden als het om het inzetten van social media gaat. Want wat levert het op? Terecht wordt vaak de ROI vraag gesteld, maar wisten we vroeger exact wat de ROI was van een advertentie in het huis-aan-huis blaadje? Weten we de ROI van een billboard langs de snelweg? Het blijft een lastig vraagstuk, maar dat het een positief effect heeft op bijvoorbeeld naamsbekendheid zal niemand ontkennen.

Vloeken in eigen kerk

Als jonge ondernemer op het gebied van social media marketing ga ik met het volgende betoog misschien vloeken in mijn eigen kerk, maar van het delen van kennis en advies is nog nooit iemand slechter geworden.

mouwen opstropen

Stroop de mouwen op!

Beste MKB ondernemer, als jouw bedrijf nog niet actief is op Facebook, stroop je mouwen op en begin gewoon! Uiteraard is het beter om goed voorbereid aan de slag te gaan en een social media strategie uit te werken, de kanalen te kiezen waarop je het beste actief kunt zijn en ga zo maar door. Maar als je daar geen geld of tijd voor hebt, begin gewoon. Maak een Facebook account aan en ga ermee aan de slag. Geen idee hoe dat moet? Google weet alles! Doe wat je hart je ingeeft. Je bent niet voor niets ondernemer, dus je weet als geen ander wat jouw doelgroep aanspreekt. En fouten maken is ok, daar leer je van. Al voor een paar tientjes kun je een prima Facebook campagne opzetten en sla je de plank mis? So what! Als je die paar tientjes niet kunt missen, heb je misschien een heel ander probleem.

Comment Section

0 reacties op “MKB en social media - het is ook gewoon een kwestie van doen!

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: